Blog

Rywalizacja. Stawianie granic, czy agresja?

02.02.2025

Konstruktywna a destrukcyjna rywalizacja

Rywalizacja może być konstruktywna albo destrukcyjna. Może też mieć charakter indywidualny oraz grupowy („my-oni”). W przypadku rywalizacji grupowej częściej będzie również występować deprecjonowanie drugiej strony. („Oni nie znają się na…”). Definicyjnie rywalizacja oznacza dążenie do rozstrzygnięcia zgodnie z własnym poglądem i stanowiskiem, wbrew drugiej stronie. Postawienie na swoim.

Rywalizacja jako narzędzie

Rywalizacja cieszy się złą sławą. Po części dlatego, że kojarzy się z egoizmem, brakiem elastyczności i walką. Jest nawet takie powiedzenie „po trupach do celu”. Rywalizacja jest bardzo użytecznym i ważnym narzędziem, ale powodu tej złej sławy, część osób unika obrony swoich interesów. Te osoby boją się, że mogą dostać etykietę osoby bezwzględnej i wybierają uleganie, unikanie, albo decydują się na kompromis.

Wiedzieć czego się chce i umieć tego bronić to bardzo ważna umiejętność. Problemem nie jest dążenie do celu, ale głownie sposób w jaki się to odbywa.

Jest to zatem bardzo i potrzebny styl, jednocześnie też najtrudniejszy w zastosowaniu. Przejście od rywalizacji konstruktywnej do destrukcyjnej może się łatwo wymknąć spod kontroli. Rywalizacja może być konstruktywna, kiedy atakowany jest problem, staje się destrukcyjna, kiedy atakowani są ludzie. Rywalizacja budzi silne emocje i łatwo możemy przejść od obrony swojego zdania do uporu „dla zasady”. Badania pokazują, że tendencję do destrukcyjnej rywalizacji nasila rywalizacja grupowa i odwrotnie. Ludzie chętniej współdziałają konstruktywnie, kiedy są w sytuacji jeden na jeden. Rywalizacja konstruktywna pomaga osiąganiu lepszych wyników, sprzyja rozwojowi (osobistemu i zespołowemu). Rywalizacja destrukcyjna polaryzuje ludzi i niszczy relacje. Źródłem rywalizacji destrukcyjnej jest dążenie do dominacji osobistej i postrzeganie drugiej strony jako przeciwnika (wroga), oraz postrzeganie konfliktu jako gry o sumie zerowej, gdzie zysk, albo racja jednej strony równą się strata, albo brak racji drugiej. W takiej sytuacji dominują zachowania typu „kto, komu udowodni” i stosowanie zasady, że „cel uświęca środki”.

Rywalizacja – jak bronić swojego  bez konfliktów

Przeciwieństwem destrukcyjnej jest rywalizacja konstruktywna, gdzie znaczenie ma przedmiot sporu, a nie kto ma rację. Podstawową zasadą będzie tutaj „twardo do problemu, z szacunkiem do ludzi”. Przykładem zastosowania rywalizacji konstruktywnej będzie asertywne postawienie granic w sprawach dla nas ważnych, w których zdecydowanie nie możemy ustąpić. Innym przykładem użycia tego stylu będzie działanie w oparciu o posiadane uprawnienia czy władzę: „rozumiem argumenty, ale ze względu na … zdecydowałam, że…”.  Jeżeli w Twojej firmie zmagasz się z rywalizacją, która niszczy Twój zespół, może najlepszym rozwiązaniem może być zapisanie się na warsztaty z Teampartners  „Efektywny konflikt”. 

Zalety, zastosowania

Rywalizacja może być stosowana, gdy konieczne jest zdecydowane działanie, na przykład w sytuacjach kryzysowych. Szczególnie kiedy nie ma czasu szukanie innych rozwiązań. Rywalizacja sprawdzi się też w kwestiach, które są z naszego punktu widzenia nie podlegają negocjacjom. Jeśli np. wykluczamy możliwość pracy zdalnej, a kandydat o to pyta, odpowiedź, „zobaczymy w trakcie” będzie zastosowaniem stylu unikanie zamiast jasnego postawienia sprawy. W przyszłości taka odpowiedź może stać się to źródłem nieporozumień i zamienić w konflikt relacji. Jasne i czytelne podejście vs mętna odpowiedź „zobaczymy” oszczędza obu stronom czas i paradoksalnie poprawia relacje. Rywalizacja jako styl działania jest też często rekomendowana tam, gdzie waga celu jest większa niż waga relacji np. sprzedaż auta. „Nie, cena nie podlega negocjacji”.

Ryzyka, ograniczenia stylu

Jeśli lubimy stosować ten styl warto zdać sobie sprawę, że szczególnie pracy w zespole w relacjach długoterminowych, narażamy się na ryzyko otrzymania łatki osoby konfliktowej, której ciągle coś nie pasuje, z którą się trudno współpracuje. Warto więc, współpracując w zespole stosować ten styl z umiarem, w sprawach naprawdę ważnych. Nadmiarowe stosowanie tego stylu może też prowadzić do pogorszenia relacji i podobnie jak w przypadku kompromisu utracie szans na wypracowanie lepszych, opartych o współpracę rozwiązań.

 

Autor artykułu:

Dariusz Wawrzeniecki specjalista, praktyk w obszarach: selekcja, rekrutacja, ocena i rozwój kadry menadżerskiej. 

Masz pytanie? Napisz: dariusz.wawrzeniecki@teampartners.pl

 

 

Jeżeli czujesz, że Twoja firma zmaga się z konfliktami, które wpływają na efektywność i atmosferę w zespole, czas na działanie!  Zgłoś się do Teampartners na warsztaty z rozwiązywania konfliktów i naucz się, jak skutecznie radzić sobie z trudnymi sytuacjami, wzmacniając jednocześnie relacje w swoim zespole. Razem znajdziemy rozwiązania, które przyniosą pozytywne zmiany!

 


    Zamów konsultacje


    Zgodnie z art. 6 ust. 1 lit. a) Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólnego rozporządzenia o ochronie danych) (dalej jako ?RODO?), oświadczam, że:
    Administratorem danych osobowych jest Teampartners Szczegółowe dane dotyczące przetwarzania danych osobowych przez Teampartners dostępne są na podstronie Polityka Prywatności.