Blog

Rozwiązywanie konfliktów w miejscu pracy

24.05.2024

Spis treści:

  1. Wstęp
  2. Konflikt jest naturalnym elementem rozwojowym zespołu. Czy zawsze?
  3. Dlaczego warto stymulować merytoryczny konflikt.
  4. Jaki wspływ na konflikt mają emocje
  5. Podsumowanie

 

 

Konflikty są nieodłącznym elementem rozwoju zespołów, dlatego kluczowe jest przyjęcie odpowiedniej strategii działania, a także rozróżnienie czy dany konflikt jest destrukcyjny czy  merytoryczny.

Konflikt jest naturalnym elementem rozwojowym zespołu. Czy zawsze?

 

Dość dobrze sprawdza się tu zalecenie by ingerować, kiedy dochodzi do konfliktu personalnego, kiedy emocje biorą w górę a komunikacja między stronami jest skupiona na wzajemnym ?dowalaniu? sobie. Natomiast jest jeśli konflikt jest merytoryczny, toczy się wokół zadań, co i jak robimy, to wręcz należy go stymulować. Przyjęta właściwa strategia rozwiązywania konfliktów potrafi rozróżnić te dwa typy i zastosować odpowiednie działania, które wspierają rozwój zespołu, zamiast go hamować.

jak rozwiązać konflikt

Dlaczego warto stymulować merytoryczny konflikt?

Dobrą cechą konfliktu jest to, że angażuje emocjonalnie. A zaangażowanie jest bardzo pożądanym ?produktem?. Dość często pracodawcy pytają nas szkoleniowców, co robić by ludzie byli bardziej zmotywowani do pracy. Paradoksalnie mądrze prowadzony konflikt może być sprzymierzeńcem, a podstawą do tego jest przyjęcie odpowiedniej strategii działania.

Jedna z podstawowych ludzkich potrzeb to potrzeba bycia zrozumianym. Ludzie pragną być wysłuchani i zrozumiani. Jeśli podczas spotkania lub rozmowy mamy możliwość wypowiedzenia się i czujemy, że nasze głosy są usłyszane, to z większą otwartością podchodzimy do wysłuchania innych. Ta interakcja nie tylko zaspokaja jedną z naszych podstawowych potrzeb, ale także pozwala na wypracowanie jakościowo lepszych rozwiązań, co jest kluczową częścią strategii rozwiązywania konfliktów. Takie doświadczenia gromadzimy podczas symulacji na prowadzonych przez nas warsztatach. Rezultatem tych działań jest zwiększone zaangażowanie osób, które czują się wysłuchane ? podkreślam, że chodzi o subiektywne odczucie bycia wysłuchanym, niekoniecznie faktyczne wysłuchanie. Gdy podczas dyskusji wybierane są alternatywne rozwiązania, istnieje duże prawdopodobieństwo, że uczestnicy zaakceptują ostateczny wybór, co również stanowi element efektywnych strategii rozwiązywania konfliktów.

Jaki wpływ na konflikt mają emocje ?

Jeśli mamy jednak do czynienia z sytuacją, w której emocje zmieniły arenę dyskusji w zgliszcza, to pora wkroczyć. W pierwszej kolejności należy emocje ostudzić. Być może będzie potrzebne trochę czasu. W drugim kroku należy każdej ze stron pozwolić na pokazanie swoich punktów widzenia. Dopiero wtedy rozpoczyna się dialog, co jest kluczowym elementem strategii rozwiązywania konfliktów.

Podsumowanie

Z naszych doświadczeń wynika, że to nie tarcia są problemem w organizacjach, tylko brak umiejętności ich rozwiązywania. Kluczowe jest umiejętne zarządzanie konfliktami, aby wspierać rozwój zespołu i zwiększać zaangażowanie pracowników.

 

 

Autor artykułu:

Krzysztof Bobiński 

trener biznesu, praktyk

Krzysiek Bobiński


    Zamów konsultacje


    Zgodnie z art. 6 ust. 1 lit. a) Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólnego rozporządzenia o ochronie danych) (dalej jako ?RODO?), oświadczam, że:
    Administratorem danych osobowych jest Teampartners Szczegółowe dane dotyczące przetwarzania danych osobowych przez Teampartners dostępne są na podstronie Polityka Prywatności.