Blog

Emocje w pracy

21.06.2024

Spis treści:

  1. Wstęp
  2. Co ma wspólnego motywacja i zaangażowanie z osiąganiem celów
  3. Budowanie relacji w zespole
  4. Efektywność w komunikacji
  5. Rozwiązywanie konfliktów
  6. Odpowiednie zarządzanie emocjami
  7. Podsumowanie

 

W czasie sesji warsztatowych pojawiają się dyskusje, co to znaczy być profesjonalnym. Często pod tym sformułowaniem pojawia się, że profesjonalny to ktoś chłodno myślący, skupiony na merytoryce, pozbawiony emocji. Czy wyłączenie emocji w pracy jest w ogóle możliwe?

Na szczęście nie.

Co ma wspólnego motywacja i zaangażowanie z osiąganiem celów

Można postawić znak równości pomiędzy motywacją a emocjami. Motywacja to nic innego jak konstelacja emocji, w której dominujące jest zaangażowanie. To dodatkowa energia, która powoduje, że chętnie wykonujemy swoje obowiązki. Osoby potrafiące zarządzać emocjami są bardziej skłonne do podejmowania wyzwań i dążenia do osiągania celów zawodowych.

Budowanie relacji w zespole

Zarządzanie emocjami sprzyja budowaniu pozytywnych relacji w miejscu pracy. Osoby, które potrafią wyrażać szacunek, zrozumienie i empatię wobec innych, są bardziej cenione przez swoich współpracowników i przełożonych. Z takimi osobami chętnie się przebywa. A jak to mówi Marcin Kwieciński, autor programu „Ogarnij chaos”, najlepsza porada jaką w życiu otrzymał to Działaj w taki sposób, aby to firmom zależało na tym, żeby współpracować z Tobą” Pozdrawiamy Marcina 😊

świadoma komunikacja

Efektywność komunikacji.

Zarządzanie emocjami w pracy pozwala na lepsze porozumienie się z innymi ludźmi. Osoby, które potrafią kontrolować swoje emocje, są bardziej skuteczne w wyrażaniu swoich myśli i potrzeb oraz w słuchaniu i rozumieniu innych. Zwracamy szczególną uwagę na potrzeby. W Porozumieniu Bez Przemocy, czyli metodzie porozumiewania się stworzonej przez Marshalla Rosenberga emocje (przyjemne lub nieprzyjemne) powstają w wyniku zaspokajania (lub nie) naszych potrzeb. Na przykład niezaspokojona potrzeba poczucia bezpieczeństwa wywołuje niepokój. A zaspokojona potrzeba szacunku, wzbudza przykładowo emocję wdzięczności.

Rozwiązywanie konfliktów.

Konflikty są nieuniknione w miejscu pracy, ale umiejętność zarządzania emocjami pozwala na spokojniejsze i konstruktywne rozwiązywanie konfliktów. Osoby potrafiące kontrolować emocje w pracy są mniej podatne na wybuchy gniewu czy agresję, co sprzyja budowaniu pozytywnych relacji i efektywnemu rozwiązywaniu problemów. Osoby takie wzbudzają na ogół większy szacunek i autorytet u innych.

Skuteczna komunikacja w organizacji

Odpowiednie zarządzanie emocjami

Praca często niesie ze sobą stresujące sytuacje, jednak umiejętność zarządzania emocjami pomaga w radzeniu sobie z nimi. Osoby potrafiące kontrolować swoje emocje są bardziej odporne psychicznie i lepiej radzą sobie z presją oraz wyzwaniami zawodowymi. Dzięki temu łatwiej potrafią określić źródła stresu. Na przykład brak jasność co do oczekiwań innych lub presje otoczenia. Dzięki sprawnemu zarządzaniu emocjami łatwiej jest być asertywnym i doprecyzować oczekiwania lub negocjować termin realizacji zadania.

Reasumując. Dzięki sprawnemu zarządzaniu emocjami jesteśmy efektywniejsi w pracy.

 

Autor artykułu:

Krzysztof Bobiński 

trener biznesu, praktyk

Masz pytanie? Napisz: krzysztof.bobinski@teampartners.pl

Krzysiek Bobiński

 

 


    Zamów konsultacje


    Zgodnie z art. 6 ust. 1 lit. a) Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólnego rozporządzenia o ochronie danych) (dalej jako „RODO”), oświadczam, że:
    Administratorem danych osobowych jest Teampartners Szczegółowe dane dotyczące przetwarzania danych osobowych przez Teampartners dostępne są na podstronie Polityka Prywatności.