Określamy najbliższe kroki, które należy wykonać dla powodzenia interwencji.
W porozumieniu z klientem działamy w cyklu:
W odróżnieniu od szkolenia, warsztaty stawiają bardzo duży nacisk na interaktywność pomiędzy uczestnikami. Na ogół przekazywana jest minimalna ilość wiedzy, a akcent położony jest na doskonalenie umiejętności lub pracę z postawą uczestników (motywacją). Na warsztatach wykorzystujemy różne metody pracy: gry, symulacje, dyskusje, praca w parach i w małych grupach.
Forma pracy najbardziej dostosowana do potrzeb uczestników. W team-coachingu pracuje się na celach zespołu, bazując na zasobach poszczególnych osób. Korzystna jest tu różnorodność wartości, umiejętności i wiedzy. Praca w team-coachingu na ogół przynosi poprawienie komunikacji wewnątrz firmy (wzrasta zaufanie między osobami biorącymi udział w team coachingu), przez co niwelowany jest efekt silosów (ograniczenia współpracy w ramach własnych zespołów). Dostrzegając swoją wielkość, zespół odkrywa realne możliwości oddziaływania na firmę.
…czyli ułatwianie pracy grupy. Wykorzystywane jest na ogół w sytuacjach o dużej złożoności, niejasności, gdzie grupa ma wypracować rozwiązanie dla określonego problemu. Facylitator opowiada za przebieg procesu. Dobiera on takie metody pracy, aby móc przeprowadzić grupę przez fazę dookreślania problemu i znajdowania rozwiązania. Facylitator, aby osiągnąć wyznaczone cele, stosuje techniki kreatywne (m.in. metoda odwróconego myślenia, techniki projekcyjne, mapy myśli). Metoda mało znana, ale bardzo skuteczna.
Uczenie się przez działanie. Każdy z uczestników szkolenia, w trakcie regularnych spotkań, pracuje nad swoim rzeczywiście istniejącym problemem. Zajęcia odbywają się przez określony czas i w jednakowym składzie. W ramach szkolenia uczestnicy stawiają sobie nawzajem pytania, uczą się wzajemnego słuchania nie udzielając porad. Metoda action learning dostarcza wiedzy i umiejętności z zakresu rozwoju zespołu, rozwiązywania problemów, czy budowania zaangażowania pracowników i rozwoju jakości pracy.
Najbardziej zindywidualizowana forma pracy, gdzie coach podąża za swoim coachee (klientem), pomagając mu osiągnąć cel. Coach odpowiada za proces, a coachee za treść.
W coachingu buduje się samoświadomość i dociera do uśpionych zasobów, czyli mocnych stron klienta. Praca wykonywana jest zarówno na sesji (wgląd), jak i między nimi (działanie coachee). W pracy coachingowej bardzo ważna jest relacja między coachee a coachem. Rozwój klienta wynika bowiem z mocnej wiary coacha w sukces swojego coachee. W coachingu dba się o „ekologię” procesu, która jest rozumiana jako uwzględnienie wpływów celów klienta na niego samego i najbliższe otoczenie.